Kouči a influenceři: Kde končí pomoc a začíná manipulace

Internetoví koučové jsou fenomén posledních pár let. Rozrostli se jako houby po dešti, hlavně díky rozvoji sociálních sítí, které usnadnily šíření obsahu a prodej digitálních produktů, jako jsou e-knihy, e-kurzy, webináře atp. Jakmile se člověk začne o tyto věci zajímat, tak ho algoritmus bombarduje obsahem tvůrců – jak oslovit ženu, jak ji dostat do postele, jak se stát milionářem za měsíc atd. Kdejaký člověk bez vzdělání v oboru psychologie nebo koučovacího tréninku (nebo vydělaných milionů) se může pasovat do role kouče nebo motivačního spíkra.

Stát se silným mužem, který má respekt, ale zároveň nebýt osočován z tyranie a misogynie je těžký úkol. Muži nemají moc prostoru, a možná i proto jsou populární lidi jako Andrew Tate. Může se zdát, že Tate je bizár, ale něco z toho, co říká rezonuje s mužskou populací. Naše společnost prochází krizí mužství, a proto je pro muže tak atraktivní. Dává jim pocit, že být mužem není ostuda, naopak jim dává příležitost pocítit zase jednou hrdost a sílu mužství. 

Popularita seznamovacích aplikací, jako je Tinder, mužům situaci nijak neulehčuje. S poměrem mužů k ženám 8:2 a vybíravostí žen, které swipují doprava pouze 5 % profilů oproti 50 % u mužů, je pro muže mnohem těžší jít na rande. Tento nepoměr vede k frustraci – muži tráví hodně času swipováním, ale často bez úspěchu. Tato situace je ještě horší, když si uvědomí, že ženy jsou kariérně úspěšnější, mají více sexuálních příležitostí, a muži se pak cítí méněcenní, což může vést k závislosti na pornu a problémům s erekcí.

Kdo by v takové situaci nezačal nenávidět svět? Popularita rep pill ideologie je podle mě velmi logickým a přirozeným vyústěním situace. A existence koučů je pochopitelná. Vzniklo tu podhoubí pro kouče, kteří kapitalizují situaci, ve které se muži nachází.

Influencer nebo kouč

Kouč, který se rozhodne o sobě dát vědět online, se nevyhnutelně stane tak trochu influencerem. Tyto dvě kategorie se často překrývají, a proto je těžké na první pohled odhadnout kvalitu služby. Influencer prodává hlavně svůj životní styl a lidé ho často kopírují. Kouč prodává své služby koučovacích sezení nebo své znalosti a techniky. Influencer říká lidem, jak je to podle něj správně. Kouč se ptá na otázky a nikdy neříká člověku, co má dělat.

Cíle:

  • Influencer: cílem je získávat pozornost pozornost publika pro účely propagace produktů, služeb nebo značek.
  • Kouč: cílem je pomoci jednotlivcům nebo skupinám dosáhnout konkrétních osobních nebo profesních cílů prostřednictvím poradenství, vedení a motivace.

Obsah:

  • Influencer: Vytváří obsah, který je atraktivní a zábavný, často založený na jeho osobním životě, zkušenostech nebo názorech.
  • Kouč: Poskytuje obsah zaměřený na rozvoj dovedností, znalostí nebo motivace.

Vztah s publikem:

  • Influencer: Vztah s publikem je často založen na oblíbenosti a atraktivitě obsahu; je to většinou jednostranná komunikace.
  • Kouč: Vztah s klienty je více interaktivní, osobní a dlouhodobý, často se zaměřuje na individuální růst a zlepšení; je to většinou oboustranná komunikace.

Kvalifikace:

  • Influencer: nemusí mít specifické vzdělání nebo kvalifikace; jejich hodnota je často založena na počtu sledujících a schopnosti oslovit publikum.
  • Kouč: Obvykle má odborné vzdělání, certifikaci nebo dlouhodobé zkušenosti v oblasti koučování, osobního rozvoje nebo jiné specializované oblasti.

Laciné taktiky marketingu 

Jestliže je online byznys primární zdroj příjmu influencera/kouče, tak hlavní motivací je prodej a peněžní výdělek nikoliv altruistická potřeba někomu pomoci. Nenechte se zmást marketingovými taktikami, které tito podnikatelé často používají. Skutečný kouč, který poskytuje kvalitní služby nepotřebuje používat laciné marketingové taktiky. Patří tam například:

  • nátlakové metody: časově omezená nabídka, časový odpočet, kapacitně omezená nabídka
  • zdánlivé slevy: přeškrtnutá částka jako sleva, speciální sleva pro prvních 10 zákazníků
  • nepřiměřená cena: přemrštěná cena služby/produktu
  • clickbait: fotky atraktivních žen, aut, a podobných věcí vzbuzující luxusní životní styl
  • komunikace vždy směřovaná k prodeji: odkazování na koupi produktů jako reakce na komentáře
  • potvrzování funkčnosti produktu/služeb: video rozhovory se ženami, které potvrzují názory řečníka, zpravidla jeho kamarádky nebo přítelkyně, nikoliv odborníci z oboru. 

Nebezpečí kultu a extrémismu

Typickým rysem dnešní doby jsou polarizované názory, které často zacházejí do extrémů. Je to právě online svět, který umožnil rychlejší a dramatičtější formování extremistických skupin, které mohou mít rysy sekt. Existuje celá škála takových skupin, ať už politických, konspiračních, ezoterických a duchovních nebo třeba těch, které mají pomáhat mužům budovat jejich maskulinitu. Krize maskulinity tomuto nahrává na smeč. Zoufalství a hněv mužů se totiž dá monetizovat internetovými influencery. Online bublina red pill koučů takové znaky vykazuje:

  • Alfa chlap v čele, který to umí se ženami – kulty jsou často vedeny charismatickým vůdcem, kteří si nárokují zvláštní schopnosti, moudrost nebo spojení s vyšší mocí. Vůdce je považován za neomylného a jeho autorita není zpochybňována.
  • Každý RP influencer má platformu na sociálních sítích – komunikace v kultu často probíhá jednosměrně, shora dolů, kde vůdce mluví k členům bez zpětné vazby nebo diskuze. Hlásání z pódia, kázání, přednášky nebo používání médií slouží k udržení kontroly nad myšlením a chováním členů.
  • Nebuď slabý beta chlap – lůzr. Staň se alfa chlapem a buď lepší než oni – kulty podporují silné rozdělení mezi „nás“ (členy kultu) a „nimi“ (vnější svět). To podporuje pocit exkluzivity a vyvolává nedůvěru vůči každému, kdo není součástí kultu.
  • Dej si red pill, pilulku pravdy, a uzři skutečný svět – kulty často tvrdí, že mají jediný přístup k „pravdě“ nebo „osvícení“ a že jejich doktrína je nadřazena všem ostatním náboženstvím nebo filozofiím. Ostatní systémy víry jsou považovány za falešné nebo zkažené.
  • Přítelkyně tě chce pro peníze. Jakmile ztratíš práci, opustí tě. Krásné ženy si tě ani nevšimnou. – některé kulty využívají pocity frustrace, hněvu, zklamání nebo vyloučení, které jejich potenciální členové pociťují vůči společnosti, rodině, či nějaké skupině lidí. Vůdce nebo vedení kultu tyto emoce záměrně posiluje a využívá je k manipulaci, udržování loajality a motivaci členů k přijímání doktríny kultu nebo k boji proti „nepřátelům“.
  • Ženy jsou emocionální a sobecké. Musíš je mít pod kontrolou. – kritika nebo opozice vůči kultu je považována za útok na jeho existenci. Odpůrci nebo bývalí členové jsou často označováni jako nepřátelé, nevěřící nebo manipulátoři.
  • Kup si můj kurz a staň se atraktivním alfa chlapem – kulty mohou vyžadovat od členů značné finanční příspěvky, osobní majetek, nebo investování času a energie do aktivit kultu. Mohou také využívat emocionální závislost a pocit viny k udržování členů v kultu. Vůdce kultu často získává významné výhody z členství uctívačů, ať už jde o finanční zisky, moc, osobní služby nebo status.
  • Digitální bubliny vytvořené algoritmem sociálních sítí – členové kultu jsou často izolováni od vnějšího světa, což může zahrnovat fyzickou izolaci (uzavřené komunity) nebo omezený kontakt s vnějšími zdroji informací (například médií nebo internetu).

Jak si zachovat objektivní pohled

Algoritmy, které mají tendence uživatele uzavírat do “zájmových bublin”, podle toho, jaký obsah sledují, způsobují odcizenost a ztrátu povědomí o tom, co je objektivní realita. Navíc lidé nemají problém v online komunikaci reagovat bez servítek a říkat (psát) věci, které by si za normálních okolností tváří v tvář neřekli. Je mnohem snazší mít extrémní názory a reagovat přehnaně online, než osobně. 

Jak se v nekonečném množství polarizovaných názorů zorientovat a najít cosi, co se blíží objektivní pravdě (true north)? Jak poznat, že se jedná o extrém? Andrew Bustamante, bývalý důstojník CIA, radí, jak si zachovat objektivní perspektivu i v takových situacích.

  • uvědomit si, že pravda je zpravidla komplexní a nic není černobílé
  • uvědomit si, že na sítích jsou extrémní názory, které jsou často odtržené od reality
  • najít dva extrémní body a hledat mezi nimi rovnováhu – chápat obě krajní pozice a hledat rovnováhu mezi nimi. Tento střední bod není o kompromisu, ale o nalezení objektivního pohledu, který reflektuje složitost situace bez zkreslení extrémy.
  • hledat protiargumenty k názoru, který mám
  • kontinuálně svůj názor kontrolovat a testovat v čase

Odložit obrazovku a jít ven

V záplavě digi obsahu a všemožných kurzů a knih je snadné se ztratit a upadnout do nekonečné závislosti konzumu self-help produktů ve snaze se osobnostně posunout a vyzrát nad svými problémy. Když máš pocit, že už všechno víš, ale stále se ti nedaří, tak je potřeba se zvednout a konat. Přestat číst a přemýšlet a začít žít. Odložit obrazovku a jít ven, mluvit s lidmi. Když se ti zdá, že svět je hrozné místo a čeká nás apokalypsa, tak se seber a jdi do lesa na procházku. Projdi se ulicí a uvidíš, že vše není takové, jak se na internetu může zdát. 

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek