Seznamovací aplikace jako například Tinder jsou v dnešní době běžnou součástí světa vztahů a randění. Tato technologie změnila způsob, jakým se seznamujeme a jak randíme. Zajímá mě hlavně názor žen. Jak Tinder a podobbné aplikace používají a jaký z nich mají pocit? Abych si dokázala udělat představu, sestavila jsem jednoduchý anonymní dotazník, kde bylo 16 otázek. V tomto článku nasídlím výsledky testu, tak čti dál.
Se svým dotazníkem ohledně seznamovacích aplikací jsem oslovila své kamarádky a známé. Většina z nich jsou vzdělané ženy ve věkovém rozmezí 20-34 let, žijící ve městech. Mě je v současnosti 28 let, žiju v Praze a aplikace používám. Řekla bych, že se jedná o dost specifickou sociální bublinu.
Celkem jsem získala 33 odpovědí. Z toho bylo 18 zadaných žen a 15 single. Dominující skupinou jsou ženy ve věku mezi 26-30 let žijící zejména v Praze nebo v Brně. Drtivá většina žen zná někoho, kdo si našel partnera přes seznamovací aplikaci (27 z 33 žen), což poukazuje na vysokou efektivitu aplikací. Pokud ženy aplikaci používají, tak se jedná hlavně o Tinder. Další zvolené odpovědi byly Facebook Date a Bumble, ale jedná se pouze o 1-3 ženy. Rozhodla jsem se výsledky rozdělit podle toho, jestli je žena zadaná nebo single.
Single ženy a Tinder
Věkové rozložení testovaného vzorku nezadaných žen je 6 žen v kategorii 19-25 let, 6 žen 26-30 let a 3 ženy, kterým je něco přes 30 let. Seznamovací aplikace aktuálně používá 60 % nezadaných žen. Hlavní motivací je najít si partnera pro dlouhodobý vztah. Ženy si občas aplikaci pořizují ze zvědavosti, ale v nula případech za účelem mít sex. Všechny ženy v této skupině preferují seznámení v reálném světě, nikoliv online. Z aplikací mají neutrální pocit v 9 případech a negativní pocit v 6 případech. V některých aplikace vyvolávají úzkost.
Ty, které aplikaci používají, tak činí několikrát do týdne nebo do měsíce. Vypadá to, že „neswipují“ každý den. Ženy v této kategorii ve většině případů nenapíšou muži jako první, pouze ve výjimečných případech. V drtivé většině „match“ skončil u prvního rande. Sex byl jen v jednom případě. Jedna z otázek zkoumala počet oslovení ze strany mužů. To ovšem závisí na tom, jak často žena aplikaci používá a kolik má propojení. Čím bude vybíravější, tím méně propojení, a tedy méně oslovení bude mít. Z testu vyvozuju rozpětí 0-10 oslovení za týden. Dost odpovědí bylo 1-2 muži, ale pak taky 5-6 oslovení za týden.
Zadané ženy a Tinder
Věkové rozložení zadaných žen je velmi podobné těm nezadaným. V této skupině však dominuje kategorie 26-30 let. Podle odpovědí se ukazuje, že 6 žen z 18 aplikace používá, tedy 33 %. Upřímně jsem toto procento očekávala nižší, protože jsou přeci zadané. Je možné, že zadané ženy v testu odpovídaly hypoteticky, jak aplikaci používaly dříve, když zadané nebyly. Na rande přes aplikace bylo 11 z 18 žen, tedy 61 %. Většina propojení přes aplikaci také skončila u prvního rande, ale objevují se i možnosti, že mají vztah nebo randí.
Motivace je naprosto stejná jako u nezadaných. Chtějí si najít partnera pro vztah. Také preferují seznámení v reálném světě, ale více se objevuje možnost, že je jim to jedno. Tedy považují aplikace za dobrý nástroj pro seznámení. Co je však zajímavé je, že mají více pozitivní pocity ze seznamovacích aplikací, a dokonce se častěji objevuje možnost, že muže osloví jako první. Také mají více oslovení ze strany mužů. Počet oslovení přesahuje 10 mužů za týden a ukazuje se dokonce i 10-15 oslovení týdně, maximálně však 20. Řekla bych, že je to tím, že mají pozitivnější vztah k aplikacím, vyšší frekvenci používání a také tím, že muže aktivně oslovují. To je ovšem pouze moje domněnka, těch faktorů může být více.
Co si z toho vyvodit?
Z odpovědí je jasně vidět, že hlavní motivací používání aplikace je záměr najít si partnera pro dlouhodobý vztah. Některé ženy aplikaci používají z nudy nebo ze zvědavosti, ale žádná z nich si aplikaci nestáhla za účelem sexuálních radovánek. Nutno podotknout, že u většiny mužů bude motivace přesně opačná.
Vypadá to, že ženy, které jsou zadané vnímají seznamovací aplikace pozitivněji. U těch nezadaných jde cítit o trochu větší pesimismus, neboť na otázku, jak vnímají tyto aplikace, bylo více odpovědí „negativně“. 15 z 33 žen občas zažívají kvůli seznamovacím aplikacím pocity úzkosti, což je 45 % žen. Já se osobně řadím mezi tu skupinu žen, které jsou nezadané a aplikace vnímají negativně. Občas z nich mám úzkosti. Vypadá to, že pro duševní zdraví ženy je jednoznačně důležité mít dlouhodobý harmonický vztah.
Muži si vybírají sexy ženy
Na Tinderu jsem ve svém profilu testovala různé typy fotografií. Výsledkem je, že více propojení a oslovení jsem dostala, když jsem použila sexuálně vyzývavé fotografie. Když jsem použila velmi obyčejné fotky z běžného života, tak zájem ze strany mužů nebyl tak vysoký. Myslím, že přesně tohle je jedním ze zdrojů mé úzkosti. Pociťuju tlak na výkon, přičemž výkon je míra sexuální vyzývavosti a přitažlivosti. Rovnice je naprosto jasná. Čím jsi víc sexy, tím více obdivu a oslovení získáš. Na druhou stranu je třeba pamatovat na to, že muži vyzývavým ženám nevěří, protože vypadají promiskuitně. Šance na navázání dlouhodobého vztahu se tedy snižuje, protože muži si pro dlouhodobý vztah hypoteticky vybírají ženy, které vyzařují potenciál věrnosti.
Ženy chtějí příběh
Většina žen preferuje seznámení v reálném světě, obzvlášť ženy ve věkové skupině 19-25 let. Sice úplně nevím jasný důvod, proč tomu tak je, ale řekla bych, že za to může samotná povaha aplikace, jejíž úskalí popisuju v tomto článku. Působí na mě velmi odlidštěně. Proces výběru je jako nakupování věcí na internetu, kde strategicky posuzujeme parametry produktu. Není tam žádný zajímavý příběh, který uspokojuje hlad žen po romantice. Kontext seznámení je prostě velmi nudný a mechanický. Na druhou stranu věřím, že tohle přesně vyhovuje mužům, kterým je kontext naprosto u zadnice, hlavně že zaskórují při co nejmenší námaze. Vnímám tedy nesoulad mezi touhou po příběhu versus potřebou snadno dosáhnout cíle. Zajímavé, že ženy preferují seznámení na živo, ale přesto aplikace používají s úmyslem najít si partnera. Možná je to proto, že muži díky aplikacím zlenivěli a ženy v reálném světě tolik neoslovují.